Jonathan Richman / I Was Dancing In The Lesbian Bar 和訳 解説 ジョナサン・リッチマンの魅力について

Hey, Jonathan!

Why can you always make me so happy when I wanna cry?

Why have you gotten  your vocal style so  originl?

and Why can you dance so funny,ha ha?

彼は笑わせてくれる。

彼はLyraが泣きたい夜に幸せな気分にさせてくれる。

笑う門には福来るの男、現る夜なり。

今日Lyraが和訳&解説するのは、アメリカ合衆国マサチューセッツ州ナティック 出身 のシンガーソングライター、 Jonathan Richman ジョナサン ・リッチマン(Jonathan Michael Richman、1951年5月16日 – )。

1972年 The Morden Lovers ザ・モダン・ラヴァーズ を結成しデビュー。

リーダー、ボーカルとギターを担当していた。

スポンサーリンク

1974年バンド解散後は、Jonathan Richman & the Modern Lovers として活動後、Jonathan Richman として完全なるソロとして活動し現在もライブを精力的に行い活動中。

今日Lyraが和訳する曲は、1992年リリースのJonathan Richman ソロ名義のスタジオアルバム『I, Jonathamn』に収録されている曲【I Was Dancing In The Lesbian Bar】。

ヘナヘナでファニーで、だけど可愛くって粋な男性に見えてしまう不思議なJonathanの良さが光る曲です。

詳しく解説はLyraのHipな和訳の後に又お話ししましょう。

 

(click to amazon ↓ ↓ ) 4th studio Album “I, Jonathan” [CD] クリックしてアマゾンへ ↓↓

(click to amazon ↓ ↓ ) Solo Album “Surrender to Jonathan” [CD] クリックしてアマゾンへ ↓ ↓

Jonathan Michael Richman (born May 16, 1951) is an American singer, songwriter and guitarist. In 1970, he founded the Modern Lovers, an influential proto-punk band. Since the mid-1970s, Richman has worked either solo or with low-key, acoustic and electric, backing. Currently, he plays only acoustic to protect his hearing. He is known for his wide-eyed, unaffected and childlike outlook, and music that, while rooted in rock and roll, is influenced by music from around the world.

スポンサーリンク

= I Was Dancing In The Lesbian Bar =

[Verse 1]
Well I was dancing at a night club one Friday night
And that night club bar was a little uptight
Yeah, I was dancing all alone a little self conscious
When some kids came up and said
“For dancing come with us.”
And soon…

[Hook]
I was dancing in a lesbian bar, ah-oo, ah-oo
I was dancing in a lesbian bar, ooh, ooh, ooh

[Verse 2]
Well I was dancing in the lesbian bar
In the industrial zone
I was dancing with my friends
And dancing alone

[Pre-Chorus 1]
Well the first bar things were alright
But in this bar, things were Friday night!
In the first bar things were just alright
In this bar things were Friday night

[Hook]

[Verse 3]
Well I was dancing in the lesbian bar
Way downtown
I was there to check the scene
And hang around

[Pre-Chorus 2]
Well the first bar things were stop and stare
But in this bar things were laissez faire!
In the first bar things were stop and stare
This bar things were laissez-faire

[Hook]

[Pre-Chorus 3]
In the first bar folks were drinking sips
But in this bar they could shake their hips!
In the first bar they were drinking sips
In this bar they could shake their hips

[Hook + Guitar Break]

[Pre-Chorus 4]
Well in the first bar, things were okay
But in this bar things were more my way!
In the first bar things were just okay
In this bar things were done my way

[Hook]

[Pre-Chorus 5]
Well in the first bar things were controlled
But in this bar things were Rock and Roll!
In the first bar things were so controlled
In this bar things were way way bold

[Hook]

あのさ、ある金曜日の夜にナイトクラブで踊っていたんだ

まあ、酷く保守的なナイトクラブと言った感じだったんだよ

そうだよ、ちょっと人目を気にしながらずっと1人で踊っていたんだよ

そしたらさ、数人の若い子たちが寄って来てね、こう言ったんだよ

「ねぇ、一緒に踊らない?」

そしたら、直ぐに気づいたんだよ

 

俺ったら、レズビアンバーで踊っていたんだよ、あーあ、あーあ

俺ったら、レズビアンバーで踊っていたんだよ、おーやっちまった、おーやっちまった

 

まあね、俺ったら、レズビアンバーで踊っていたんだよ

それも工業地帯のへんぴなとこ

俺ったら、その友達になった子たちと一緒に踊っていたんだよ、

でも、ハートは独りぼっちさ

 

まあ、生まれて初めて行った飲み屋での出来事は、何とか上手くいったよなぁ

でも、この飲み屋はさ、金曜日の夜だからやばかったよなぁ

生まれて初めて行った飲み屋は上手く行った

この飲み屋での出来事は金曜日の夜だからやばかった

 

俺ったら、レズビアンバーで踊っていたんだよ

それも繁華街へ行く途中のね

社会の情勢を見るためにそのレズビアンバーに行ったんだよん!

ぶらぶらしながらね

 

初めての飲み屋での出来事は、話しかけに来る

でも、この飲み屋の出来事は、自由放任主義

初めての飲み屋での出来事は、話しかけに来る

この飲み屋の出来事は、自由放任主義

初めての飲み屋の奴らは、ちびりちびり飲みっぱなし

でも、この飲み屋の奴らは、腰を振りっぱなし

初めての飲み屋の奴らは、ちびりちびり飲みっぱなし

でも、この飲み屋の奴らは、腰を振りっぱなし

 

まあ、初めて行った飲み屋では、どうにか上手く行ったよなあ

でも、この飲み屋では俺らしくやれたよなぁ

初めて行った飲み屋では、どうにか上手く行ったよなあ

この飲み屋では俺らしくやれたよなあ

まあ、初めて行った飲み屋では、全てが管理されていたさ

でも、この飲み屋ではロックンロールでやりたい放題さ

初めて行った飲み屋では、全てが管理されていたさ

この飲み屋では大胆なやり方でやれるのさ

Songwriter: Jonathan Richman

Translator: Lyra Sky 和訳

このヘナヘナが好き。

脱力系サウンドあるでしょう?

アレをカテゴライズするのも変だけれど、、、ポスト〇〇みたいに、フンワリした音を誰かにたとえたり、まとめたりするのあるでしょ?

それならば、元祖脱力系は、Jonathan Richmanじゃないかな?って思うの。

「Guitar 〜♪」といいながらギタリストが立ちそうな場所まで歩いて行って、ソロ引く真似して、ブリッコしたかと思うとギター持ってる癖にソロは弾かないと言う!

こんな笑えて変なのに、格好良く見えるのが不思議。

それに、ちょっと物悲しくもある。

日常を歌うからか?

Jonathanが悲しい奴だから?

いやいや、彼自身は面白い人だ。

きっと彼の書く歌詞のせいだろう。

何でもない言葉で面白さ、

何でもなさそうな言葉で悲しさを表すの。

それが彼の魅力なのだ。

スポンサーリンク

Jonathan Richmanは、1951年5月16日にマサチューセッツ州ネイティックに生まれた。

Jonathanは、10代の頃に夢中になったNYのバンド、Velvet Underground ヴェルヴェット・アンダーグラウンドの影響を受けて作曲を始めた。

1970年に、後にTalking Heads トーキング・ヘッズに加入するジェリー・ハリスンらと、ガレージロックバンドであるThe Modern Lovers ザ・モダン・ラヴァーズを結成。

1972年に憧れているVelvet UndergroundのJohn Caleにデモテープを私に行きレコードデビュー。

The Modern Loversとしてバンド活動を行うが、1974年にバミューダで解散してしまう。

1978年、メンバーを一新させて、新生ザ・モダン・ラヴァーズとなる、Jonathan Richman & The Modern Lovers ジョナサン・リッチマン&ザ・モダン・ラヴァーズ)として再デビューを果たす。

1983年、バンド活動とは別にソロ名義で『With Jonathan Sins !』をリリース。

1989年にバンド解散後は、現在に至るまでソロミュージシャンとして活動を続けている。

 

(click to amazon ↓ ↓ ) Studio Album “Surrender to Jonathan” [CD] クリックしてアマゾンへ ↓ ↓

 

先ほどのミュージックビデオは、アメリカの人気番組 “Late Night with Conan O’Brien” に1993年に出演した時のもの。

Jonathan アコースティックなんだけど、飽きないヴォーカリストだ。

ちょこまか動いていると周りに誰もいないのに、フルバンドがいるように見えてくるから不思議だ。

アコースティックでギター弾き語りは、よほどの人じゃない限り、飽きてしまう。

人間的魅力がないからだ。

でも、このFunnyなおじさんは飽きない。

つまらない事でも、面白い話にしてしまうし、腹を抱えてしまう出来事は、数百倍にしてコメディ映画ばりに派手に笑わせてくれるのだ。

そして、悲しい歌は、ちょっぴり笑いを添えて、リアルに胸にしみるお伽話にしてしまうの。

(click to amazon ↓ ↓ ) 4th Solo Studio Album “I, Jonathan” [CD] クリックしてアマゾンへ ↓ ↓

【I Was Dancing In The Lesbian Bar】は、タイトルそのまんま。

「レズビアンバーで俺、踊っちゃったよ」というウキウキ?ドキドキの気持ちを、誰かに報告しているって内容の歌詞だ。

この生番組の冒頭でJonathan 本人が言っているように、本当にあったウッカリな出来事を歌詞にしちゃったよ、と言っているわけ。

Lyraが和訳したのを読めば、丸わかり〜!

それに、今回はことば遊びや韻踏みが楽しい曲で、他にLyraが大好きな深読みの単語や、妖しい言葉はないからストレートに楽しんでほしいと思います。

まあ、場所が場所なだけに〜、妖しいけれどね。

レズビアンバーで踊るJonathanを見てみたいわ〜、あんな「足上がるんか!」て具合にグルングルン回すのか?

面白すぎる男だなあーJonathan!

Lyraは、昔、彼氏がJonathan好きだったから彼がThe Modern Loversにいたことや、彼の顔や声は知っていた。

でも興味を持ったのは、The High-Lowsだった、現クロマニヨンズのVocalのヒロトが何かのTV番組で 好きなアルバムでJonathan Richmanのレコードを紹介したのを見てからだ。

今日紹介したアルバム・レコードをドーンてTV画面に向けていたの、、、「大好きなアルバムです。」って物凄くプッシュしてるの、ヒロトがね。

それで、「アレ〜Jonathanじゃん、ちゃんと聴いてみようかな?」と思い聴き始めたの。

そうして、彼のヘナヘナでキュートで悲しげな声が好きになったと言うわけ。

Jonathan Richmanの好きなところは、ヘナヘナな声や笑えて泣ける歌詞。

それ以外にもまだある。

不思議と絵になる男、ハンサムじゃないんだけど動くと魅力的になるところ。

Lyraのこのブログを見に遊びに来てくれる皆さんの中には、非常に映画に詳しい人や、映画大好き人間が多いのをLyraは知っている。

だから、見たことが絶対にあると思うの、、、『メリーに首ったけ』を!

原題は”There’s Something About Mary”。

知っているでしょう?

Bobby & Peter Farrelly ボビー&ピーターファレリー兄弟監督作品の、お馬鹿ラブコメディです。

主役のBen Stillerが初恋相手のメリー、Cameron Diazを忘れられなくて探偵やとって探させるんだけど、その探偵役のMatt Dillonまで、メリーが大好きになってしまい互いに邪魔しあったり馬鹿しあいが始まり、結局、5人の男がメリーに首ったけという大騒動になってしまうストーリー。

そんな笑える映画の音楽担当をしていたのが、このJonathan Richmanなのどぇす!

おまけにチラッと出ているという、 、、。

覚えてる?

Ben StellerがCameron Diazと外で喋っている時や、Matt Dillonが悪事を働いているところなど、景色の良いところに米粒程度の誰かが歌っているというシーンを?

アレよ、アレがJonathanよ。

大きめに写っているのは公園のシーンだったか?

1〜2回のみ顔がわかるんだけ、あとは歌は聞こえてくるのに、小さめというワザと小さめに移しているのが分かる意地悪されてるんだか、遊ばれているのだか、笑ってしまう。

これ、Jonathanの歌やキャラクター知ってるいる人ならば大ウケしてしまうわ!

Jonathanの良さは、彼自体のキャラクターの良さがある、ということだ。

何をしてもクスッて笑えてしまう。

人柄の良さが出ているような歌詞や、ジョークが効いているセリフを言ってしまうところが、舞台だけでなく普段からある人なんだと思う。

茶目っ気があるというのは、この人みたいな人を言うのかもしれない。

ウィットに富んだ人というのがピッタリ来ると思う。

その人柄の良さは、少し悲しげでもある。

普通のJewish ユダヤ人の家庭で育ったロック好きの少年。

もしかしたら、NYの片隅に住むしがない人や、やばい商売の人など、様々な人種や人々を描いたLou Reed (Walk On The Wild Side 和訳 A New Yorker with Full of Humanity 参照)のいたVelvet Undergrondの影響かもしれないと感じる。

その描写力を笑いに変えてしまうのは、Jonathanの才能だ。

Lyraは、Jonathanの笑いに、少しピエロの悲しさを感じる。

人を笑わせ、喜ばせ、楽しませるJonathanは、サーカスにとって重大な役どころのピエロかもしれない。

そして、悲しみや笑いや危険や喜びがある、私達が生きているこの世界は、まるでサーカスみたいではないか?

その私達の世界に、Jonathanみたいに優しい笑いを与えてくれる存在はなくてはならないと思える。

だって笑いは、私達の生活に彩りを与えるもの。

そして、ちょっぴりの悲しみ。

ちょっぴりの涙。

まるでピエロのような涙を見せてくれると、私達はジーンと胸が熱くなるの。

だから、笑い飛ばしましょう!

今日の1日、悲しかったことは。

ジョークにしてしまおう!

今日の1日、頭に来たことは。

さあ、Jonathan Richman の歌声を聴きながら、Lyraと一緒に踊ろうよ!

明日は、明日の日が昇るわ。

 

スポンサーリンク

Produced Brennan Totten

This song is about the singer dancing in a lesbian bar. He enjoys the liberating feeling of dancing free in the lesbian bar as opposed to the controlled, self-conscious dancing in the bar he had been dancing before.

Richman also chose to perform this song in his North American TV debut, on Latenight with Conan O’Brien, introducing it with

I’m gonna tell you a song that is a true story. It happened to me in a bar when I was playing there about a year and a half ago and this is what happened.

 

I, Jonathan is the fourth solo album by Jonathan Richman, released by the Rounder Records label in 1992. As the founder of influential protopunk band The Modern Lovers, Richman had strived to convey authentic emotions and storytelling with his music. I, Jonathan continued this aesthetic with simple and sparse rock and roll arrangements, and straightforward lyrics about mundane topics.

Songs on the album addressed topics such as backyard parties (“Parties in the U.S.A”), memories of neighborhoods in which Richman had lived (“Rooming House on Venice Beach” and “Twilight in Boston”) and his admiration of his primary musical inspiration, the Velvet Underground (“Velvet Underground”). The latter song includes a brief interlude of the Velvet Underground song, Sister Ray.

The album helped increase Richman’s cultural profile, which would include a 1993 appearance on Late Night with Conan O’Brien in which Richman performed one of the album’s songs, “I Was Dancing in the Lesbian Bar”.

Personnel

  • Jonathan Richman – vocals, guitars, bass (“Velvet Underground”)
  • Ned Claflin – vocals, tremolo guitar and 2nd guitar on “Grunion Run”
  • Tom Nelson – vocals
  • Scot Woodland – vocals, congas
  • Josef Marc – bass, drums (“I Was Dancing In The Lesbian Bar”), guitar (“Twilight in Boston”)
  • Steve Nobels – percussion, backing singing
  • Jason Wilkinson – percussion, drums (“Parties in the USA”), backing singing
  • John Rinkor – percussion, bass (“Parties in the USA”), backing singing
  • Mike Buckmaster – percussion, backing singing
  • Willie Robertson – percussion, backing singing
  • Andy Paley – drums (“Grunion Run”)
  • Brennan Totten – drums (“A Higher Power”)
  • Jim Washburn – bass (“That Summer Feeling”, “Twilight in Boston” and “Grunion Run”)
  • John Girton – guitar (“That Summer Feeling”)
  • Brennan Totten – producer
  • John Girton – engineer

 

スポンサーリンク

 

= Jonathan Richman =

Born in Natick, Massachusetts, into a Jewish family, Richman began playing music and writing his own songs in the mid-1960s. He became infatuated with the Velvet Underground, and in 1969, he moved to New York City, lived on the couch of their manager, Steve Sesnick, worked odd jobs and tried to break in as a professional musician. Failing at this, he returned to Boston.

The Modern Lovers

While in Boston, Richman formed the Modern Lovers, a proto-punk garage rock band. Other notable members of the group were keyboard player Jerry Harrison and drummer David Robinson, who later joined Talking Heads and the Cars, respectively.

In 1972, they recorded a series of demos with producer John Cale (formerly of the Velvet Underground). Among these songs were the seminal “Roadrunner” and “Pablo Picasso” which were eventually released on the group’s post-breakup album, The Modern Lovers (August 1976).  The album was strange for its time, featuring Velvets-influenced basic three-chord rock (“Roadrunner” — based on just two chords – is an homage to “Sister Ray”) at a time when glam and progressive rock were the norm.

Later in 1972, the group also recorded with producer Kim Fowley; these demos were eventually released in 1981 as The Original Modern Lovers. Despite playing live regularly, the Modern Lovers had a difficult time securing a recording contract. By late 1973, Richman wanted to scrap the recorded tracks and start again with a mellower, more lyrical sound, influenced by the laid-back local music he had heard when the band had a residency at the Inverurie Hotel in Bermuda earlier in the year. These stymied efforts to complete a debut album led to the breakup of the original Modern Lovers in February 1974.

Jonathan Richman and the Modern Lovers

In 1975, Richman moved to California to record as a solo singer/songwriter with Beserkley Records. His first released recordings appeared on 1975’s Beserkley Chartbusters compilation, where he was backed by members of Earth Quake and the Rubinoos; these four songs also appeared on singles on the independent Beserkley label.

In January 1976, Richman put together a new version of the Modern Lovers, which included original Modern Lovers drummer, David Robinson, along with former Rubinoos bassist Greg ‘Curly’ Keranen and Leroy Radcliffe on guitar. The albums produced by the new group found Richman turning away from electric rock music towards gentler acoustic textures, with a strong rooting in 1950s rock and roll (Chuck Berry’s “Back in the USA” was part of his repertoire).

The album Jonathan Richman and the Modern Lovers was released in May 1976 (three months before the earlier The Modern Lovers sessions were finally released) but David Robinson left the group soon thereafter, due to frustration with Richman’s quest for lower volume levels, and joined with Ric Ocasek in forming the band the Cars.

After several months as a trio, Richman found a new drummer, D. Sharpe, an avant-garde jazz player on the Boston scene, who later went on to become a member of pianist Carla Bley’s band.

Rock and Roll with the Modern Lovers was released in 1977 and, just as this record began to climb the charts in Europe, Keranen left the group (to attend college). A subsequent live album, Modern Lovers Live, was released in 1978, with Asa Brebner on bass.

In the United Kingdom, Richman was recognised as a progenitor of the punk rock scene, and several of his singles became hits. “Roadrunner” reached Number 11 in the UK Singles Chart, and its follow-up, the instrumental “Egyptian Reggae”, made Number 5 in late 1977. “Egyptian Reggae” was a version of Jamaican musician Earl Zero’s reggae song  “None Shall Escape the Judgment”; Zero was credited as co-writer on Richman’s later versions of the track.

Back in Your Life was released in 1979 under the “Jonathan Richman and the Modern Lovers” moniker, but only about half the disc featured a backup band. The rest was solo work.

スポンサーリンク

Solo

Richman singing solo in 2014

Following the Modern Lovers’ final breakup, Richman went on sabbatical for a few years, staying in Appleton, Maine, and playing at local bars in Belfast, Maine.

He returned to recording in 1983 with Jonathan Sings!, followed by Rockin’ and Romance (produced by Andy Paley and engineered by Daniel Levitin). These were followed up with US tours and a brace of pop recordings (It’s Time for Jonathan Richman and the Modern Lovers, and Modern Lovers 88 from 1986 and 1988 respectively). After the latter release, the “Modern Lovers” moniker was finally retired, and having begun a true solo career, he returned to a variety of musical genres: country music with 1990’s Jonathan Goes Country, and Spanish translations of his earlier work (as well as traditional Spanish language songs) with Jonathan, Te Vas a Emocionar!(1993).

In 1993, he contributed the track “Hot Nights” to the AIDS-Benefit Album No Alternative produced by the Red Hot Organization.

Always possessing an ardent cult following, Richman has become better known in recent years thanks to a series of appearances on Late Night with Conan O’Brien.

Another major profile boost was a key part in the Farrelly Brothers’ 1998 film There’s Something About Mary, where he played half of a two-man Greek chorus with drummer Tommy Larkins, that commented on the plot while performing in the framed action itself. He also appeared briefly in a bar scene in a previous Farrelly Brothers film, Kingpin, and performed the song “As We Walk to Fenway Park” for their 2005 comedy, Fever Pitch.

Richman has continued his release schedule all along, with You Must Ask the Heart (1995), Surrender to Jonathan (1996), I’m So Confused (1998), Her Mystery Not of High Heels and Eye Shadow (2001), and Not So Much to Be Loved as to Love (2004). In 1998, a live album of Modern Lovers recordings from the early 1970s was released, Live at the Long Branch & More. There is also a DVD of a live performance, Take me to the Plaza (2002).

Richman’s minimalist songwriting style has been described as whimsical and childlike.[8] He himself has stated, “I don’t write, really. I just make up songs.”

His most recent albums are on the Cleveland, Ohio based Blue Arrow Records: 2016’s Ishkode! Ishkode!and 2018’s SA.

Richman frequently tours with drummer Tommy Larkins.

Discography ディスコグラフィー

Album アルバム

Studio Album スタジオアルバム

  • The Modern Lovers (1976)
  • ジョナサン・リッチマン&ザ・モダン・ラヴァーズ-Jonathan Richman and the Modern Lovers (1976)
  • Rock ‘n’ Roll with the Modern Lovers (1977)
  • Modern Lovers ‘Live’ (1977)
  • バック・イン・ユア・ライフ-Back in Your Life (1979)
  • The Original Modern Lovers (1981)
  • ジョナサン・シングズ!-Jonathan Sings! (1983)
  • Rockin’ & Romance (1985)
  • It’s Time For (1986)
  • モダン・ラヴァーズ・88-Modern Lovers 88 (1988)
  • Jonathan Richman (1989)
  • 僕はアメリカン-Jonathan Goes Country (1990)
  • パーティーをやろう-Having a Party with Jonathan Richman (1991)
  • アイ、ジョナサン -I, Jonathan (1992)
  • ジョナサン・シングス・イン・スパニッシュ-Jonathan, Te Vas a Emocionar! (1994)
  • ユー・マスト・アスク・ザ・ハート-You Must Ask the Heart (1995)
  • サレンダー・トゥ・ジョナサン-Surrender to Jonathan (1996)
  • アイム・ソー・コンフューズド-I’m So Confused (1998)
  • Radio On/Stop And Shop With The Modern Lovers (1998)
  • Her Mystery Not of High Heels and Eye Shadow (2001)
  • Not So Much to Be Loved as to Love (2004)
  • Revolution Summer (2007)
  • Because Her Beauty Is Raw and Wild (2008)
  • A Que Venimos Sino a Caer (2008)
  • O Moon Queen of Night on Earth (2010)
  • Ishkode! Ishkode! (2016)

Live Album ライブアルバム

  • The Morning Of Our Lives (1977)
  • Live at the Longbranch Saloon (1992)
  • Precise Modern Lovers Order: The Modern Lovers Live In Berkeley And Boston (1994)
  • Live At The Long Branch And More (1998)

 

スポンサーリンク

Please send me your message♪(๑ᴖ◡ᴖ๑)♪