一気に寒くなり、「秋を吹っ飛ばして冬が来た?」とヒーターをつけてしまったLyraです。
夏好きなせいか、好きなバンドは夏が似合うバンドが多い。
oasisはシングル立て続けが夏が多かったせいか、サウンドが熱いから夏に良く聴くし、The DoorsもJimiもJanisもSummer of Loveだしね?
でも逆に寒くて吐く息が白くなってしまうようなバンドもいるの。
イギリス系やグランジのバンドがそれ。(個人的な意見だからあしからず)
グランジがシアトル発だったのもあると思う。
Temple of the Dogなんてもう寒々した湖の前で歌うしね(笑)。
大体夏か冬イメージに偏っている。
でもこの人達は、グランジの二番煎じとか言われていたくらいのグランジぽいロックバンドだったのに、秋なのよね。
それも秋から冬に掛けての変わり目の、冷たい風が似合うバンドだ。
今日Lyraが和訳するのは、今の季節にピッタリなサウンドの曲よん。
それもStone Temple Pilotsの最大のヒット曲!
グランジの良さにカントリーやブルーズも混ぜこぜになったサウンドに悲しい歌詞が乗る。
諦めと希望をまだ願う男のラブソング。
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今日Lyraが和訳する曲は、アメリカ合衆国サンディエゴ出身のロックバンド、Stone Temple Pilots ストーン・テンプル・パイロッツ 。略してSTP。
1992年メジャー・デビューからアルバムが4作連続でミリオンセールスを達成。
グランジの真似と言われ続けたが、オルタナティヴ・ロックバンドとして1990年代に大きな成功を収めたバンドである。
今日Lyraが和訳する曲は、1994年6月7日にリリースされたStone Temple Pilotsの2 nd アルバム『Purple』に収録の【Interstate Love Song】。
詳しい解説は、LyraのHipな和訳の後に又お話しましょう!
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“Interstate Love Song” is a single by American rock band Stone Temple Pilots. Released in September 1994, the song is from the band’s second studio album, Purple. Considered one of the band’s biggest hits, “Interstate Love Song” reached number one on the US Billboard Album Rock Tracks chart (current Mainstream Rock) on September 17, 1994, replacing the band’s previous single “Vasoline”. The song stayed at number one for 15 weeks, a record at the time, and gave STP 17 consecutive weeks at number one with both songs. It also peaked at number two on the Billboard Modern Rock Tracks chart and in Iceland, as well as number 20 in Canada.
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=Intnrstate Love Song=
[Verse 1]
Waiting on a Sunday afternoon
For what I’ve read between the lines
Your lies
Feeling like a hand in rusted shame
So do you laugh or does it cry
Reply?
[Chorus]
Leaving on a Southern train
Only yesterday you lied
Promises of what I seemed to be
Only watched the time go by
All of these things you said to me
[Verse 2]
Breathing is the hardest thing to do
With all I’ve said and all that’s dead for
You
You lied
Goodbye
[Chorus]
Leaving on a Southern train
Only yesterday you lied
Promises of what I seemed to be
Only watched the time go by
All of these things I said to you
日曜の午後
君が言ったセリフの行間を
読むために待っているんだよ
君の嘘のね
錆びた恥辱に
手を突っ込んでるみたいだね
だから笑うのか
それでも泣くの?
返答する気あのかい?
南部の列車で去って行く
昨日だけ
君は嘘をついた
俺がただ時が流れゆくのを
見てるだけみたいだって
それが君が俺に言ったことの
全てさ
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生きて行くってのは
俺が言ったこと全部と
折り合いをつけるのが困難なだってことさ
それにその全てが
君の為に
死んじまってんだからな
君が嘘をついたからさ
サヨウナラ
南部の列車で去って行く
昨日だけ
君は嘘をついた
俺がただ時が流れゆくのを
見てるだけみたいだって
それが俺が君に言ったことの
全てさ
Songwriters: Dean Deleo, Robert Emile Deleo, Eric Kretz, Scott Richard Weiland
Translator: Lyra Sky 和訳
vocalのScott Weiland の声が好き。
優しいハスキーな声が、ライブハウスやコンサート会場で聴いていても、部屋の中のベッドの上でも、アメリカの広大な土地を感じさせるからだ。
中々、この優しさとワイルドさを、歌声として成立出来るヴォーカルは、中々、居ないと思う。
Scottによると、この曲には多くのテーマがあるそうで、特に「正直さ、正直さの欠如、自分のヘロインとの新しい関係」叙情的に扱っているとのこと。
この時、Scottは、妻のJanina Castaeda との関係で問題を抱えていて、この『Purple』制作時にヘロインを使用していたのだが、妻にはもうやっていないと言っていた。
「彼女は、俺にどう過ごしてるか聞くんだよ。だから、俺は嘘をついたんだ。万事順調てね。」
彼は、自伝『Not Dead and Not For Sale』で認めたていて
「俺は想像したのさ、作詞してるときに、彼女の心の中で何が起きてるかをね。
『日曜の午後
君が言ったセリフの行間を
読むために待っているんだよ
君の嘘のね
錆びた恥辱に
手を突っ込んでるみたいだね
だから笑うのか
それでも泣くの?
返答する気あのかい?』とね。」
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つまり、この歌詞は、奥さん目線で書いた歌詞であり、Scottの嘘を見抜いた(女の勘で)妻の気持ちが、こうじゃないか?とScottが想像して書いたものなのだ。
Scottが書いた歌詞であり、歌っているのは彼だから、Scottぽく和訳してみましたよ。
他のStone Temple Pilotsの歌詞や、彼が休止中にやっていた Velvet Revolverにしろ、奥さんとの関係を書いたり、愛の歌を歌うことが多い。
*【Velvet Revolver/ Fall To Pieces】和訳スコット・ウェイランドについて Characteristic Vocalist
*Stone Temple Pilots【Big Bang Baby】恍惚の世界の代償 和訳 Lyrics
彼女を、Scottは、とても愛していたんだ。
だからいつも不安な気持ち歌に託していたのだ。
謝罪の言葉のように。
嘘は嫌い。
嘘つく人も嫌い。
まあ、大人ですから、生きる上での嘘は、少なからず必要だとは理解しています。
ただ好きな人だけには、Lyraに本当のことを話して欲しいと思う。
なんでも話し合える関係。
それならば、問題が起きても拗れないから。
信じ合えることが一番。
そのためには互いに寄り添わないとね。
上手くそれができなかったからScottは、もういないのだ。
秋の夜に聴くScottの声、
Stone Temple Pilotsは、染みる。
Scottの傷を感じるからだ。
心の傷を。
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Interstate Love Song” is praised as one of the best songs of the 1990s.
According to Weiland, the song dealt lyrically with a number of themes, particularly “honesty, lack of honesty, my new relationship with heroin.” At the time he was having relationship troubles with his girlfriend, as he was using heroin while recording Purple but told her he no longer was. “She’d ask how I was doing, and I’d lie, say I was doing fine,” he admits in his autobiography Not Dead and Not For Sale. “I imagined what was going through her mind when I wrote, ‘Waiting on a Sunday afternoon for what I read between the lines, your lies, feelin’ like a hand in rusted chain, so do you laugh or does it cry? Reply?”
Weiland, and the DeLeo Brothers were so good at what now seems MOR– acoustic intros, power chords, high-tailing choruses– that Interstate Love Song dominated rock radio at a time when that actually meant something, and forced those who dismissed their chunky, ill-fitting Core to reconsider, begrudgingly.
The lyrics are about Scott Weiland relationship with his wife, Janina Castaeda. Before recording STP’s second album Purple in Atlanta, Weiland promised his wife that he would stay off drugs (at the time he had a heroin addiction). He didn’t keep that promise and in phone calls informed Janina that everything was fine. The song is written in Janina’s point of view and how she saw through Scott’s lies.
The music video, directed by Kevin Kerslake, has a washed-out color effect throughout the majority of the video and features a long-nosed protagonist escaping from an unseen pursuer. The protagonist’s nose grows longer throughout the video (similar to Pinocchio), to symbolize the theme of lying in the song lyrics. At the beginning of the video, an early 1900s silent film-esque clip of the protagonist is shown.
Personnel
- Scott Weiland – lead vocals, additional guitar on “Silvergun Superman”, percussion on “Pretty Penny”
- Dean DeLeo – electric and acoustic guitars, percussion on “Pretty Penny”, drum ending on “Silvergun Superman”
- Robert DeLeo – bass, additional guitars on “Vasoline”, “Lounge Fly”, “Pretty Penny”, “Silvergun Superman” and “Kitchenware & Candybars”, percussion on “Pretty Penny”, backing vocals
- Eric Kretz – drums, percussion on “Vasoline”, “Lounge Fly”, “Pretty Penny” and “Big Empty”
Additional personnel
- Brendan O’Brien – producer, recording, mixing, percussion on “Meatplow”, “Interstate Love Song”, “Silvergun Superman”, “Army Ants” and “Kitchenware & Candybars”, guitar on “Kitchenware & Candybars”, mellotron on “Army Ants”
- Nick DiDia – engineer
- Caram Costanzo – assistant engineer
- Bob Ludwig – mastering
- Paul Leary – ending guitar solo on “Lounge Fly”
- John Heiden – design
- Dale Sizer – illustrations
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